הפערים בין בני נוער מהפריפריה לבין בני נוער מהמרכז רק הולכים ומעמיקים. למעשה, בשנים האחרונות אנו עדים למגמה שבמסגרתה הפערים הללו מגיעים לידי ביטוי הן ביכולת המצומצמת של בני נוער מהפריפריה לסיים 12 שנות לימוד כמו גם להתקבל ליחידות קרביות בצבא, וזאת בשל רקע משפחתי מורכב שמשפיע מאוד על היכולת של אותם בני נוער להגשים את הפוטנציאל הגלום בהם. זאת ועוד, במבחנים בינלאומיים נמצא כי ישנו מרחק משמעותי מבחינת היכולת להצליח בין בני נוער מהפריפריה לבין בני נוער שמתגוררים באשכול מגורים חזק, ועל כן התוצאה היא לא רק פגיעה ממשית בביטחון העצמי אלא גם פערים שמגיעים לידי ביטוי גם בצבא, אקדמיה ומקומות תעסוקה. בזמן מגפת הקורונה השוני בין הפריפריה לבין המרכז הודגש עוד יותר, וזאת בשל כללי הריחוק והסגר החברתי שהובילו לסגירה של בתי הספר ולפגיעה משמעותית באיכות החינוך שדור העתיד של מדינת ישראל מקבל. עמותת אחינועם שהחליטה לשים את החינוך בפורנט לא נתנה למגפה לעצור אותה אלא להפך – במהלך השנתיים האחרונות תרמו בעמותה אלפי מחשבים למען בני נוער בסיכון כמו גם מאזורי הפריפריה, כל זאת מתוך מטרה לסייע לאותם נערים ונערות לצמצם את הפער ולהגשים את עצמם.
הקמת ספרייה בבית ספר יסודי בצפת – חלק מהותי מעבודת העמותה
את עמותת אחינועם הקימו האחים איל, משה וכן רפי אדרעי שנולדו וגדלו בעיר צפת. למרות נסיבות חייהם הקשות, החליטו האחים לממש את החזון שלהם לחינוך איכותי ושווה זכויות באמצעות שורה של תוכניות, כאשר אחת מתוכניות הדגל היא שיפוץ של ספרייה בבית ספר יסודי בעיר צפת בה נולדו וגדלו. השיפוץ בשילוב של קידום חינוך מוזיקלי זכה להצלחה אדירה, ועדות לכך ניתן למצוא בהתרחבות של התוכנית הזו לערים נוספות בפריפריה. למעשה, שיפוץ של מבנים ושיפור תשתיות חינוך מהוות את הבסיס לטובת קידום וצמצום פערים, בייחוד בעידן שבו הטכנולוגיה מצליחה להפוך את העולם לגלובלי. על כן, החשיבה של המייסדים כמו גם המתנדבים נובעת מתוך ההבנה כי שילוב בין אמצעים טכנולוגיים כמו למשל חלוקה של מחשבים לצד שיפוץ מבנים היא זו שתסייע לאותם בני נוער ליצור מערך לימודים שיוביל להצלחה. בעקבות השיפוץ המוצלח וכן קידום של תוכניות ארוכות טווח הכוללות השקעה בפריפריה, הצליחה העמותה לסייע לאלפי בני ובנות נוער שסיימו בהצלחה את הלימודים ואף השתלבו בתפקידי קצונה וסיירות בצבא, לצד אחוזי קבלה גבוהים לאקדמיה. העמותה מקדמת בין היתר חלוקה של מלגות וכן סיוע מצד מתנדבים אשר פועלים בכל ימות השנה לטובת יצירת שווין הזדמנויות ומענה לכל בן ובת נוער, בשל היותם דור העתיד שיכול וצריך לשבור את תקרת הזכוכית בכל הקשור להשתלבות בחברה בתפקידים בכירים, כפי שסיפר המייסד רפי מעמותת אחינועם בראיונות ספורים לתקשורת.
לסיכום
לסיכום הדברים, רפי אדרעי מעמותת אחינועם ביחד עם אחיו איל ומשה הצליחו להקים בעשר אצבעות עמותה שמצליחה לקדם את החינוך במדינת ישראל, תוך התמקדות באזור הפריפריה וכן סיוע לבני נוער שרשויות הרווחה אינן מכירות כנוער בסיכון. בשילוב של מערך מתנדבים וכן תוכניות שהצליחו לחולל שינוי עצום, ניתן בהחלט לומר כי שיפוץ מבנים וכן חיבור הפריפריה באמצעות טכנולוגיה היא המפתח ליצירה של חברה שוויונית, כחלק מהבנה כי פערים בחינוך הם לא גזרת גורל אלא הזדמנות ליצירה של מערך תמיכה שמוביל להצלחה, כפי שיעידו הבוגרים והמשפחות שקיבלו את התמיכה מצד העמותה.