הנוער של היום אלו החיילים העתידיים, אלו האנשים שיחזיקו את המדינה על הכתפיים בעוד כמה שנים – אלו הילדים של כולנו. מבקשים להקים עמותה שתומכת בנוער בסיכון? בהחלט מדובר במשימה מבורכת, חשובה וראויה. עם זאת, גם אם מבקשים להפיץ טוב בעולם, עדיין אין פטור מבירוקרטיה – עדיין נדרשים לפעול בהתאם לדרישות החוק, ובין היתר זה אומר שנדרשים להקים עמותה בצורה מסודרת. כיצד אם כן מקימים עמותה? מבחינת החוק אין זה משנה אם מבקשים להקים עמותה עבור נוער בסיכון או עמותה שמבקשת לתמוך במשפחות נזקקות. מהן אם כן הדרישות שנוגעות להקמת עמותה? ניגשנו לעשות סדר!
מבקשים להתייעל?
ראשית נציין שכל אזרח ישראלי מעל גיל18 רשאי להקים עמותה. מה הלאה? הצעד הראשון שיש לעשות הוא לקבל החלטה שעומדים להתחייב לקידום המטרה הכה חשובה ולאחר מכן לגייס 7 אנשים שייחשבו כמייסדי העמותה. שמעתם שמספיק רק ש2 מייסדים? ובכן בעיקרון הדבר נכון, אך כאשר תיגשו לפתוח תיק מוסד ציבורי תגלו שעל מנת להשיג פטור ממס הכנסה (עבור סך ההכנסות), נדרשים לפחות 7 חברים. מכאן כפי שמתחיל להתבהר, כדי לפתוח עמותה בצורה אידאלית יש לא מעט דברים שצריך לדעת ולהתמצא בהם, ועל כן אם מבקשים ללכת על בטוח, להתייעל ובו זמנית לחסוך זמן, מוזמנים לבצע רישום עמותה אונליין באתר Legal It. באופן שכזה רק תידרשו לענות על מספר שאלות ולחתום על מגוון מסמכים (באופן מקוון), וכל זאת לצד הצעה שרלוונטית נקודתית עבורכם – הכי פשוט ועם זאת הכי מקצועי שיכול להיות!
שלבים בדרך
גייסתם 7 חברי עמותה – מה עתה? ממלאים באופן מקוון "טופס בקשה לרישום עמותה", בוחרים 3 אפשרויות מבחינת שמות (למקרה ששני שמות רצויים כבר תפוסים), בוחרים כתובת ובוחרים (ועורכים) תקנון עמותה. כאן נחדד שניתן לבחור בין תקנון גנרי שניתן מטעם רשם העמותות, בין הכלת שינויים רצויים בתקנון הגנרי ובין ניסוח תקנון משלכם. מה עדיף? מאוד תלוי מהי המטרה ומהו האופי העתידי של פעילות העמותה, אך בכל מקרה נחדד שיש לשים לב לפרמטרים הבאים:
- קביעת מטרות ראשיות ומשניות, כולל מה מבקשים לעשות וכיצד מתכננים ליישם.
- קביעת יעדים ריאליים, כאלו שיגרמו לפעול ולהתחיל לבחון את רמת התפעול הארגונית
- הגדרת מבנה תאגידי, כגון ועדת ביקורת, הנהלה וכדומה.
מעבר לכך נדרשים למלא הצהרה שחתומה ע"י עורך דין ואת שמות המייסדים (כולל פרטים אישיים) וכמובן שגם נדרשים לשלם אגרת רישום.
מגישים את הבקשה
את הבקשה ניתן לשלוח בדואר (אם כי זה לא תמיד מומלץ כי חבילות עשויות ללכת לאיבוד בדרך), ניתן להגיש בלשכת רשם העמותות שיושבת בירושלים או בת"א (לשם כך נדרשים להזמין מראש תור) ואף ניתן לפעול באמצעות שליחת מייל, אם כי אופציה זו שמורה רק לרואי חשבון ולעורכי דין. ברגע שסך המסמכים (תקנון, אישור תשלום, טופס בקשה לרישום עמותה, שינוי סעיף 18 לתקנון, הצהרה על נסיבות הקמת העמותה, ואם רלוונטי, גם יש להגיש תצהיר לתשלום אגרה מופחתת) מועברים כראוי לסך הגורמים הנכונים, זוכים להירשם בפנקס העמותות. הבקשה סורבה? תקבלו הסבר מה נדרש לעשות כדי לשנות את המצב. מאוד יכול להיות שהסירוב נובע מחוסר תשומת לב בעת מילוי הטפסים השונים.
חשיבות סיוע מקצועי
מבקשים לסמן וי על פתיחת העמותה בזמן הקצר ביותר? נדרשים להביע בקיאות בתחום! כך למשל חשוב למלא כנדרש את סך המסמכים, חשוב להגישם כראוי וחשוב לבחון אלו סעיפים מוטב להכניס (או להשמיט). מבקשים להתייעל, מבקשים להימנע ממצב של "פינג פונג" – מבקשים שדמות מקצועית תעשה לכם סדר בשלבים השונים ותיקח לידיה את המושכות? מוזמנים להיעזר באתר "ליגל איט", בו תמצאו עורכי דין מנוסים שיסייעו לכם מהצעד הראשון ועד רשימת העמותה הכה חשובה.
בהצלחה!